Kostel Seslání Ducha Svatého
Brno, 2014
HISTORIE
První myšlenka na stavbu kostela na sídlišti v Brno – Líšni se objevila již v roce 1985. Vzhledem k tomu, že do této městské části přišli v roce 1990 salesiáni, kteří se zaměřují na práci s dětmi a mládeží, bylo brzy jasné, že kostel bude součástí komplexu staveb – Salesiánského střediska mládeže. Působení a činnost salesiánů se promítly do celkové koncepce projektu – nejdříve vznikly budovy sloužící volnočasovým aktivitám dětí a mládeže a nyní přichází na řadu poslední etapa projektu – kostel se zázemím a ubytování salesiánů.
URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ
Tři provozy – tři budovy
The church is divided to these three parts: the church itself, the facilities of the church and the community centre. All three buildings have gaps between them to show their different functions and the ability to operate independently.
Zasazení budov do svahu
The dominant church tower grows from a slope and defines the sacred character of the building. The tower also creates counterbalance to the slope and a terraced hospital. [/sixcl]
Sakrální charakter stavby
Public space with a distinctive element of the cross makes space open for wider public.
Veřejné prostory
Public space with a distinctive element of the cross makes space open for wider public. The various height levels are connected by stairs and a wheelchair-accessible ramp.
Výhled
Hmoty farní části je zasazena do terénu. Veřejný prostor na její střeše otevírá návštěvníkům kostela výhled z kopce.
KONCEPT
Zjednodušení
Tvar kostela vychází z klasické formy kostela s věží. Snaží se tuto formu zjednodušit. Věž pozvolně stoupá z hmoty kostela.
Salesiáni
Kostel má sloužit řádu Salesiánů, specializující se na práci s mládeží. Čelní pohled kostela nachází inspiraci v logu Salesiánů, které zobrazuje postavu držící dvě děti za ruce.
Dvě věže
Rozdělení kostela se promítne také ve vzhledu věže, ta je nyní rozdělena na dvě věže. Úmyslně jednu menší- symbolizující Evu a druhou větší- Adama.
Proříznutí stropu
Proříznutí stropu světlíkem nejenže tvoří vertikální linku kříže při pohledu na vstup. Ale také dotváří sakrální atmosféru v interiéru a stává se jedním z jeho hlavních prvků.
Kříž
Další důležitý symbol kříž se zobrazuje při vstupu do kostela. Nižší střecha u vstupu tvoří jeho horizontální část, věž s proříznutým stropem jeho vertikální část.
Posunutí
V proříznutí, které rozděluje kostel na půl, je kostel posunut. Posunutí způsobuje otevření vstupu na východní stranu a oltářního okna na západ.
FUNKCE
Budovy jsou rozděleny do 3 samostatně funkčních celků: samotný kostel, zázemí farnosti a komunitního centra.
Zázemí farnosti v sobě zahrnuje farní sál kanceláře, učebnu, pokoje pro hosty a garáže.
PROVOZ
Budovy jsou navzájem propojeny zázemím farnosti v 1.PP. Díky uzavřeným schodištím mohou prostory fungovat také zcela odděleně. V 1.NP budovy navzájem spojuje veřejný prostor. Rampa kolem kostela zajišťuje berbariérové řešení.
MATERIÁLY A KONSTRUKCE
Svislé konstrukce v 1.PP budou řešeny jako monolitické betonové stěny. Samotný objekt kostela a Dům komunity je řešen jako dřevostavba. Strop kostelní lodi je vynesen dřevěnými lepenými vazníky.
Pro fasádu je zvolen podélný obklad ze světlého dřeva. Tento materiál si klade za cíl zjemnit populární pestrobarevnost nově zateplených paneláků. Svým přírodním charakterem ale nepůsobí na sídliště brutálně jako beton.
DISPOZICE
Ve vstupní části kostela se nachází zpovědní místnosti, toalety, místnost pro rodiče s dětmi a sakristie. Hlavní část kostela s oltářním prostorem doplňuje křestní kaple, křížová cesta a zvednutý kůr pro zpěváky.
Zázemí farnosti v sobě zahrnuje farní sál, kanceláře, učebnu, pokoje pro hosty a garáže.
Dům komunity zajišťuje ubytování Salesiánů čtyřmi pokoji a společenskou místností. K modlení jim zde slouží kaple.
Budovy jsou navzájem propojeny zázemí farnosti v 1.PP. Díky uzavřeným schodištím mohou prostory fungovat také zcela odděleně. V 1.NP budovy navzájem spojuje veřejný prostor. Rampa kolem kostela zajišťuje bezbariérové řešení.
Pod oltářním prostorem se nevyskytují žádné místnosti záměrně.
Částečné druhé podlaží kostela poskytuje kůr pro zpěváky s varhany a také víceúčelovou místnost.
INTERIÉR
Interiér je laděn v barvě bílé, jakožto barvy čistoty a nevinnosti, a v odstínech béžové, pískovcová podlaha, dřevěné vazníky a nábytek.
V návrhu interiéru kostela je zakonponováno několik prvků křesťanské symboliky.
BARVY A MATERIÁLY
Interiér je laděn v barvě bílé, jakožto barvy čistoty a nevinnosti, a v odstínech béžové, pískovcová podlaha, dřevěné vazníky a nábytek.
SYMBOLIKA
Zasvěcení farního kostela bude Seslání Ducha Svatého – tento výjev se ve výtvarné podobě objevuje uprostřed čelní stěny chrámového prostoru. Ztvárnil ho kreslíř a grafik Jan Melena.
Holubice = zobrazení Ducha Svatého, 12 apoštolů jimž se Duch Svatý zjevil
Kříž jakoznázornění kříže jakožto Ježíšovi oběti v oltářním prostoru.
Svatá Trojice – motiv trojúhelníku jako jednoho z nejstarších křesťanských symbolů se objevuje ve tvaru světlíků
Seslání Ducha Svatého – z nebe symbolizuje vertikální okno v závěru oltářného prostoru
MOBILIÁŘ
Součástí projektu byl také návrh liturgického zařízení.
Obětní stůl , svatostánek, sedes a židle
Ambon, křtitelnice a kropénka